Nem tudom hányan fogjátok elolvasni ezt a cikket, de azt hiszem, hogy aki legyint és olvasás helyett tovább görgeti a lapot nagyot hibázik, aki viszont klikkel egyet elolvassa az alábbi írást sok fontos információval gyarapszik.
Elsőként szögezzük le, hogy a csomagok utaztatása sok időbe telik a megnövekedett karácsonyi forgalom miatt, ami megterhel minden csomagszállító céget, legyen az valamely futárcég, vagy valamely ország postája. Emiatt azzal mindenképp számolnunk kell, hogy a megszokottnál később ér a csomagunk Magyarországra. Az igazi litánia azonban akkor kezdődik, amikor csomagunk országon belül van.
Az első fontos tanács, ne spóroljunk a szállításon, vagy legalábbis ne akarjunk ingyen szállítást! Az ingyen szállítás az esetek többségében azzal jár, hogy nem kapunk csomagkövetési számot, így halvány lila fogalmunk sem lesz róla, hogy merre jár a csomagunk. A csomagkövetési számmal ellátott és az anélküli szállítás között a különbség 1-2 dollár. Ha nem valami néhány dolláros cuccot rendeltünk, akkor ne sajnáljuk ezt a 250-500 forintot!
Ha van csomagkövetési számunk, akkor látni fogjuk, hogy mikor dolgozták fel belföldön a csomagunkat. A feldolgozás jobb esetben nem bedarálást jelent, hanem ilyenkor kerül a hazai kezekbe először a csomag, ilyenkor csippantják le elsőként itthon a vonalkódot.
A magyar posta (direkt kisbetűvel) tavalyi bénázása rávilágított arra, hogy bár jó dolog olcsón Kínából rendelni, a megnövekedett csomagszámot nem tudják postásaink követni, egész egyszerűen azért, mert nincsenek elegen. A tavalyi hírek arról szóltak, hogy a budaörsi elosztó központban zárt konténerek sora állt még Karácsony előtt egy két nappal is, és akkora halmokba állnak a csomagok, hogy mindenki tudta, az alul lévőkre biztos nem lesz idő az ajándékozós estéig. Azok, akik október második felében rendelték meg az ajándékot – mint például én- még reménykedhettek, hogy megérkezik minden. Az én utolsó rendelésem a legutolsó nap érkezett, de sok ismerősömnek nem jött meg a csomagja, és volt olyan is, akinek valami furcsa oknál fogva visszament Kínába, miszerint a címzett nem vette át.
Sajnos feltételezhetjük, hogy a helyzet idén sem lesz jobb, így kijelenthetjük, hogy november elején kínai raktárból már nem érdemes rendelni, vagy csak akkor, ha szeretjük az izgalmakat!
Most jön a második fejezet, mert sajnos az itthoni ügyintézés a tavalyi Karácsony óta nem gyorsult, hanem lassult. Ennek oka, hogy a NAV szeretne minden olyan küldeményt megfogni, amire vámot és/vagy ÁFA-t kell fizetnünk. Lényegében minden, ami szállítással együtt 22 dollárnál többe kerül, az ide tartozik.
A kínai kereskedők azt szeretnék, ha mi minél olcsóbban megkapnánk a kívánt terméket. Ezzel úgy tűnik velünk tesznek jót, de igazából arról van szó, hogy azt szeretnék, ha minél többet vásárolnánk náluk. Emiatt aztán trükköznek! A termékhez kapott számlán rendszerint kevesebb az ár, mint amit fizettünk. Így nekik kevesebbet kell adózni, és persze nekünk is kevesebb adót kell itthon fizetnünk. Időről időre más és más ország postáját használják a csomagok küldéséhez. Volt már norvég, svéd, holland és osztrák posta is. Még az is előfordul, hogy az áruházban kapott csomagkövetési szám az EU-ba érve megváltozik, egyszerűen szólva „átcsomagolják” a terméket, így úgy tűnik, mintha EU-n belülről adták volna fel, nekünk pedig nem kell se ÁFA-t, se vámot fizetnünk.
Most érkeztünk el a lassulás okához! Sajnos vagy sem, a hazai vámhivatalban sem tökkelütöttek ülnek, így feltűnt nekik, hogy az, hogy a csomag a holland posta címkéjével érkezik nem azt jelenti, hogy Hollandiából jön. Így aztán a postások kaptak egy szép kis listát arról, hogy milyen csomagokat kell tüzetes vizsgálatnak alávetni. Ezt hívják fekete listának.
Ha eddig kevés volt a postai alkalmazott, akkor most, a sok tüzetes vizsgálathoz még kevesebb a kapacitás. Egy példa, ami jól érzékelteti a helyzetet: Rendeltem két terméket Kínából. A szállítás, repülő, megérkezés Magyarországra másfél hetet vett igénybe. Ez teljesen normálisnak mondható. Ezután a célországban feldolgozva és a belföldi feldolgozásra továbbítva státuszok között 9 nap telt el, és a belföldi feldolgozásra státusz megjelenése óta is eltelt 2 és fél nap. Most tehát ott tartok, hogy a csomag annyi ideje van Magyarországon, amennyi idő alatt a fél világon átutazott. Kiszedték Kínában egy bazi nagy raktárból, becsomagolták átment két elosztóközponton, utána repülőre tették, Európában átment két további feldolgozó központon, hogy megérkezzen Magyarországra. És még nem kaptam meg, és azt hiszem nem mondok sokat, hogy még legalább egy hét lesz, mire megkapom. Tudjátok mi lenne, ha vámolni is kéne ezt a csomagot? Még másfél hét várakozás.
Most vonjunk egyenleget! Sajnos azt kell mondanom, hogy ahhoz, hogy Karácsonyra a csomagod biztosan megérkezzen október első vagy legkésőbb második hetében meg kell rendelned, sőt akkor mész biztosra, ha a rendelést még szeptemberben leadod!
Még mindig úgy gondolod, hogy van időd a karácsonyi ajándékok kigondolására és megrendelésére?
Lássuk most azt, hogy lehet felgyorsítani a dolgokat!
Itt előre bocsátom, hogy nem fogok olyan módszerekről írni, amik törvénytelenek vagy akár a törvényesség határát súrolják. Nem csak azért, mert nem szabad, hanem azért is, mert semmit nem gyorsítanak a szállításon, inkább csak lassítanak, ha a hatóság nem fogadja be például a hamisított PayPal számlát. Kezdjük tehát!
Ha mindenképpen Kínából akarunk rendelni, akkor készüljünk fel arra, hogy a szállítás sokáig fog tartani. Az első tanács, ne rendeljünk egyszerre több mindent, főleg, ha olcsó dolgokat rendelünk és ingyenesen, csomagszám nélkül szállíttatunk. Ha egyszerre rendelünk meg több dolgot, akkor
- a csomag értéke a szállítási díjjal könnyen meghaladhatja a vámértéket és fizetnünk kell, plusz meg kell várnunk a vámeljárás lefolytatását
- a csomagba kerülő tételek sokszor nem egy raktárban vannak, így meg kell várni mire mindent összeszednek és összecsomagolnak egy csomagba, ami akár 1- másfél hét is lehet pluszban
- ha valami nem jön meg, legalább nem az összes ajándék "veszett" vagy késett el, „csak” 1-2 darab. Így legalább valamit oda tudunk adni a fa alatt.
Szóval, ha több dolgot szeretnél rendelni, akkor minden tétel legyen külön rendelés!
Ha tudjuk, hogy a csomagot vámolni fogják, akkor készítsünk elő mindent, ami kellhet, és mindent szkenneljünk be, vagy fényképezzünk le, ha nincs meg elektronikus formátumban. Amire szükségünk lehet az a számla a kínai webáruháztól, ezt a rendelés megtekintésénél lehet általában letölteni. Kellhet (de nem mindig kell) egy fizetési bizonylat, igazolás az átutalásról. Paypal vagy banki kivonat a megfelelő. Ha nem akarunk csalni, akkor, ha kérik a befizetésről a bizonylatot, ha nem, akkor is küldjük el, mert, ha utólag jönnek rá, hogy mégis kellett volna nekik az mostanság egy hét plusz várakozás, Karácsonykor pedig megsaccolni sem merem mennyi időt vesztünk vele.
Töltsük le ezt az iratot és töltsük ki:
https://www.posta.hu/static/internet/download/maganszemely_vamkezelesi_megbizasa.rtf
Ehhez pedig itt a tájékoztató:
https://www.posta.hu/static/internet/download/maganszemelyek_reszere_tajekoztato_level.pdf
Ha ezekkel kész vagyunk, kitöltöttük a letöltött dokumentumot, akkor várjunk és ha megjön az e-mail, hogy vámolni szeretnének, akkor 5 percen belül vissza is tudjuk küldeni a válaszlevelet. Fontos, a levél tárgyába MINDIG írjuk bele a csomagkövetési számot! Ezzel is sok időt nyerhetünk!
Lényeges még, hogy tudjuk, rendelhetünk Kínából futárcéggel is, ami viszonylag gyors szállítást tesz lehetővé, de egyrészről baromi drága tud lenni, más részről, ha vámolni kell, akkor nem 2500 forint lesz az eljárás díja, mint a Postánál, hanem ennek a többszöröse.
Ha ezeket a lépéseket megtettük, akkor megtettünk mindent, ami tőlünk telhetőt, hogy meggyorsítsuk a csomag megérkezését.
De mit tegyünk, ha szinte teljesen biztosra akarunk menni? Rendeljünk európai raktárból!
Az európai raktárnak két hátránya van, ebből az egyik csak látszólagos. Az egyik, hogy jóval kisebb a választék, mint a kínai raktárban, a másik, hogy minden drágább. Ez akkor gond, ha olyan terméket veszünk, amit nem kellene vámolni, hiszen így többe kerül, mintha Kínából rendelnénk. Ha olyat rendelünk, ami vámköteles, akkor viszont nagyot nyerünk. Egyrészről tutira annyit kell csak fizetnünk, amennyit a webáruház kasszájánál ott hagyunk, ráadásul nem vonják a csomagot vámeljárás alá, így 1-2 hetet spórolunk azon, hogy a Magyar Posta nem kezelgeti a csomagunkat, és egy hetet azon is spórolunk, hogy a csomag csak az EU-n belül fog utazni.
Ha tehát EU raktárból rendelünk, akkor akár november első, ha bátrak vagyunk, akkor akár november második hetére is halaszthatjuk a döntést. Arra viszont készüljünk fel, hogy ha ezután rendelünk, akkor már csak EU raktárból és már csak futárcéggel fog megérkezni a csomagunk!
Mivel én a GearBest áruházzal vagyok kapcsolatban fontos információ, hogy ne csak az EU warehouse-ban található termékeket nézzük. Van náluk külön PL vagyis lengyel és UK vagyis angol warehouse vagyis raktár is. Ezek is az EU-n belül vannak, szóval érdemes bennük kutakodni!
Itt lesznek a linkek a raktárakhoz:
Ehhez a témához többet nem tudok hozzátenni, de kérdésekre szívesen válaszolok, persze, ha tudok. Olyan hozzászólásokat, amikben a csaláshoz adtok tanácsokat egymásnak törölni fogom, és természetesen válaszolni sem fogok rájuk. Erre léteznek más fórumok a neten.
Ha tetszett a cikk oszd meg a Facebookon, lájkold Facebook oldalunkat, és kövesd a blogot a jobb felső sarokba kattintva! Köszi!
Olvasd el ezeket is, és kezdj el időben Karácsonyra készülni:
Akciós a Xiaomi Redmi Note 4 magyar LTE támogatással
Itt egy remek nyolcmagos Xiaomi telefon, amihez most némi kedvezmény is jár!
Ennek a telefonnak három szeme és nagy kijelzője van, ráadásul most egy hétig akciós is!
A Vernee Thor Plus készenléti ideje 30 nap, ha videózni támad kedved, akkor egy feltöltéssel 20 órán keresztül nézhetsz rajta filmeket.
Megérkezett a Vernee Apollo 10 maggal és 2K felbontású kijelzővel
A bemutatónkban szereplő készülék a cég zászlóshajója, és ami igazán érdekessé teszi, hogy az árát sikerült 200 dollár alatt tartani!
.