Idén ezt a bringát vártam a legjobban, kicsit késve, de megérkezett!
Nézd meg videós tesztemet is a kerékpárról!
Bevezető
Nem dicsekvés képpen mondom, de azt hiszem, hogy nálam több féle ADO bringát senki nem próbált ki ebben az országban. Vagy nagyon kevesen. Az első termékük konkrétan az első elektromos biciklim volt, ez volt a Z20C. Aztán szép sorban jöttek az A20, az A20F, a D300C és most az Air.
Már az első tesztemnél éreztem, hogy ez a gyártó többre hivatott, mint kullogni a többiek után. Nagyon jó áron adtak nagyon jó hardvercsomagot, nagyon hamar utolérték a korábban startolt konkurenciát, majd a D300C-vel, alig két évvel a cég megalapítása után faképnél is hagyták a legtöbb kínai gyártót.
Az ADO A20 Air nevű új kerékpárjukról kb. fél éve kezdtek el szivárogni az infók. Hihetetlen dolgokat hallottam. Nem lesz váltó és lánc, de lesz karbon bordásszíj. Nem lesz vázba épített akkumulátor, de mégis rejtett akkus lesz, nyomatékszenzort kap, és még folytathatnám.
Egyrészről úgy voltam ezekkel a hírekkel, hogy hiszi a piszi, másrészről meg ott motoszkált bennem, hogy mi van, ha tényleg megcsinálják? Az ADO fejlődését látva bőven benne van a pakliban a dolog, lévén olyan léptekkel vágtatnak el a piac mellett, ami alkalmassá teheti őket arra, hogy tényleg alig néhány évvel a piacra lépés után már ott lihegjenek a nagy, ismert, minőségi (ám sajnos drága) gyártók nyomában.
Ebből a cikkből ki fog derülni, hogy mi lett igaz a pletykákból, illetve összességében milyen bringa is lett az ADO A20 Air!
Csomagolás, összeszerelés, tartozékok
Annak idején a régi A20 is meglepően kicsi dobozban érkezett, az Air, ha lehet még kisebben. Súlyra sem vészes, de erre a kérdésre később még vissza fogunk térni, mert fontos.
A bringa lényegében összeszerelve érkezik, a kereke a helyükön, a kormányrúd végére a kormányszarv felcsavarozva, csak magát a rudat kell a helyére csavarozni. Ehhez egy darab imbusz csavart kapunk. Érdekes megoldás amúgy, és erre figyelnetek kell a szerelésnél, én nem figyeltem, de szerencsére még időben észrevettem a hibát.
Ha nincs a kormányrúd a helyén az első kerék a rúd alsó részével egyetemben kicsúszik a vázból. Nem látok kosaras csapágygolyókat meg csapágyfészket sem, alul felül 1-1 persely van csak. Legalábbis nekem más nem tűnt fel. Szóval a lényeg, hogy amikor felcsavarozzátok a felső kormányrudat, akkor ezt az egy imbuszt húzzátok meg rendesen, mert ez, illetve az alatta lévő kúpos alátét tartja az első kereket a helyén. Ha ezt meghúztátok, akkor lehet a két oldalsó imbusszal rögzíteni az egészet.
Bármennyire is fura a megoldás mégis működik, stabil, de nagyon!
Szóval, ha kiszedted a dobozból más dolgod nincs, mint a kormány és a pedálok felcsavarozása, természetesen az ütérvédelem eltávolítása, valamint a nyeregcső és a nyereg helyére illesztése. erről is írok még később!
Tartozék nincs túl sok, töltő, leírás, némi szerszámnak nevezett fémdarab meg egy vacak pumpa, amit csak azért tesz el az ember, hogy évek múlva kidobja. Van ezeken kívül még egy első és egy hátsó műanyag sárvédő valamint egy telefontartó is, amin nincs USB csatlakozó. Van viszont a kormány másik oldalán a műszeregység alján USB. Más nincs.
A lámpák fel vannak szerelve, van első és hátsó lámpa is. A hátsó igazi kuriózum (több ok miatt is), továbbra sem értem, hogy a kínai gyártóknál egy 250+ forintos bringa esetén miért csak egy piros prizma fér bele az ára, amikor egy elemes vagy akkus lámpa fillérekbe kerül. Nos, az ADO nem követte el ezt a hibát, adott lámpát (bár lehet, hogy jobb lett volna, ha nem ad).
Papírforma
Kivételesen egy érdekes fejezet lesz ez, hiszen az ADO A20 Air nem csupán egy kerékpár, hanem A KERÉKPÁR, az ADO kínálatában. A gyártó ezen a bringán át mutatta meg, hogy mit tud 2023 elején. Bele tettek minden földi jót, olyan dolgokat, amikkel más gépeknél még mutatóban sem találkozunk!
Kezdjük ott, hogy mitől Air az Air! Hát attól, hogy könnyű, mint a levegő! Na jó, annyira mégsem, a gyártó azt mondja, hogy 16 kilós mindössze, ami egy kisebb roller tömegével egyezik meg. Az ADO sokat varázsolt, hogy a súlycsökkentést ilyen művészi szintre emeljék, a meghajtás elemeitől az akkumulátoron keresztül minden változott az elődökhöz képest.
Az Air elektromos rendszere 36 voltos, a motor 250 watt teljesítményt tud leadni, az akkumulátor kapacitása 9,6 Ah. A maximális sebesség rásegítéssel 25 Km óránként, a maximális nyomaték 37 Nm. A gyártó azt mondja, hogy maximum 20 fokos emelkedő megmászásához elegendő a bringa, és azt, hogy egy töltéssel maximum 100 kilométert tudunk majd megtenni. Ez utóbbi adat elsőre elég mulatságos, lévén az akku elég apró.
Ha már akkumulátor. Az ADO Air akkumulátora, ahogy fent írtam rejtett, mégsem a vázban van, hanem a nyeregcsőben. Vagyis maga a nyeregcső az akkumulátor burkolata. Ez nem egy ördögtől való megoldás, más prémium gyártónál is találunk ilyet. Hátránya a dolognak, hogy túl sok cellát nem tudnak belezsúfolni a csőbe.
Amúgy, az ADO az akkumulátoron nem spórolt, legalábbis a minőségen, mert 21700-as Samsung cellákból építették a pakkot. Ez elég meggyőző, a minőség szempontjából!
A bringa hajtása meglepő nagyon, mert, ahhogy azt előre tudni lehetett nem lánc, hanem bordásszíj segíti a hajtást. Ez azzal jár, hogy lényegében gondozásmentes a cucc, hangja alig van, ráadásul váltó sincs így a hátsó keréken. Egy problémával kevesebb, az okostónik meg nem köthetnek bele, hogy miért Shimano Tourney a váltó, mert nincs váltó.
A meghajtáshoz tartozik még egy NAGYON fontos dolog, ez pedig, hogy az Air már nem pedálszenzoros, hanem nyomatékszenzoros, mint a drága biciklik mindegyike. A két megoldás közötti különbségről a tapasztalatoknál írok majd.
A következő fontos momentum a fék. Bár nem egy nagyteljesítményű kerékpárról beszélünk, az ADO úgy döntött, hogy prémium lévén nem kaphat sima mechanikus tárcsafélet, így kapott egy olajost előre egyet meg hátra. A hidraulikus fék előnyeiről sokat nem kell beszélnem, a lényeg, hogy sokkal jobban érzékelhető a fogáspont, pontosabban adagolható a fékerő, nehezebben esünk vele pofára.
Még mindig a maghajtáshoz, vagyis inkább már a futóműhöz tartozik egy érdekesség, mégpedig az, hogy az Air első villája teleszkópos. Ez csak azért érdekes, mert a promó képeken, de még az áruház régebbi termékfotóin sincs nyoma nincs a teleszkópnak, mindenhol fix villát látunk. Van egy tippem miért változott a dolog, de erről majd a következő fejezetben írok.
Közben kiderült, hogy az ADO Air A20-ból van egy újabb verzió, az A20S, ez a teleszkópos.
Az ADO Air volt a gyártó első bringája, ami megkapta az új elektromos rendszert. Ez áll egy új központi egységből, amiről azt mondják 180 fokos a betekintési szög, szóval oldalról is látszik szinte minden. Ehhez az egységhez tartozik egy Bluetooth csatoló, a csatolóhoz meg egy applikáció a telefonunkra. Fontos még, hogy a műszer alján USB csatlakozó is van, mégpedig egy Type-C csati, ami 1 amperrel tudja tölteni a telefonunkat.
Összességében kijelenthető, hogy az ADO A20 Air napjaink egyik legjobb bringája lett, legalábbis a specifikáció alapján. A szíjhajtás, a váltónélküli megoldás, a hidraulikus fékek, a nyeregcsőbe rejtett akkumulátor, a 16 kilós tömeg, a nyomatékszenzor mind felsőkategóriás megoldások, így ezeket, egy kerékpárba összepakolni már főnyereménynek számítanak,
Lássuk most a valóságot!
Tapasztalatok
A rossz dolgokkal fogom kezdeni, mert sajnos azok is vannak!
Az összeszerelésnél kellemetlen tapasztalat volt, hogy a bringához adott „villáskulcs” alkalmatlan a feladatára. Két dologhoz kellene, az egyik a pedál felszerelése (ehhez jó), a másik a sárvédők felszerelése (ehhez alkalmatlan). Szóval a szereléshez egy 8-as villáskulcsot készítsetek elő, ha a sárvédőt szeretnétek felcsavarozni.
A második a hátsólámpa. Már szállítás közben szétesett, és nem is lehet összerakni, állandóan szétesik. Már eleve azt sem értem, hogy ha egyszer a nyeregcsőben van az akku, miért nem tudtak egy olyan megoldást találni, hogy valami csatlakozóval bekössék a lámpát. De ez még hagyján, miért nem tudtak valami olcsó akkumulátoros lámpát feltenni, amit aztán az akkuról tölteni tudunk?
Nem, ehelyett feltették a legruppótlanabb elemes lámpát, amit életemben láttam. Nem értem ezt miért kellett. Akkor inkább már lett volna egy piros macskaszem, aztán majd lecseréljük olyan lámpára, milyenre szeretnénk. De ez, hogy egy elvben csúcsbringára ezt a vackot feltegyék…
Következzen az egyik legnagyobb dobás, amitől Air az Air, vagyis a tömege. A reklám mindenhol azt mondja 16 kiló. Aztán a specifikációban már az van, hogy akkumulátorral 16-18 kiló (az A20S esetén pedig simán 18 kiló a nettó tömeg) . Amikor pedig mérlegre teszem kiderül, hogy 20 kiló.
Ne értsetek félre, ez sem rossz, sőt, de azért mégis 25 százalékkal több, mint amit a reklám mond. A specifikációtól való eltérést betudom egyébként az első teleszkópnak, ott a 2 kiló bőven becsúszik a merev villa lecserélése miatt.
Az elektromos rendszer, vagyis a fedélzeti komputer, illetve a hozzá tartó applikáció jó. De csak majdnem tökéletes. Apróság, hogy a bringához adott leírásban található QR kód, ami elvben a letöltési linkhez visz a gyártó oldalán nem létezik. Ügyes gyerek vagyok, megkeresem az app store-ban, probléma megoldva.
Az viszont érdekes, hogy az 123-as verziót letöltve azt mondja, hogy frissítsek az 124-es verzióra, de egy csomó homokórázás után nem történik semmi, marad az 123-as verzió. ebben nincsenek amúgy hibák, csak éppen a főképernyő középső nagy GO gombjára kattintva kiírja az app, hogy a funkció csak később fog érkezni. Ezt most, kb. félévvel a bemutatkozás után egy csöppet kínos.
Ez a funkció lehet egyébként az útvonalkövetés, és az előzetesen beharangozott navigáció. Na ezek nincsenek. További érdekesség, hogy olyan apró hibák vannak még, hogy az összesített adatoknál a maximum sebességnél egy nagy nulla van. Ki tudja miért
Utoljára pedig a gumik és a lengéscsillapítás. A bringán vékony gumik vannak, szerintem valami kicsi gördülési ellenállású darabok lehetnek. Elég merev az oldalfaluk, ami egyébként nem egy nagy gond, amíg nem tévedsz rosszabb minőségű útra, mert ha igen, akkor szétrázza mindenedet (rázná, ha nem lenne lengéscsillapító).
Na, emiatt nem csodálkozom azon az első lengéscsillapítón, így már kicsit értem miért lett a merev villa lecserélve. Megjegyzem a lengéscsillapítás jó, annak ellenére, hogy nem állítható, kapcsolható rendesen teszi a dolgát, így nem okoz gondot a gumi merevsége sem.
Nos, eddig a rossz dolgok. sajnos van egy-két probléma, ezeket nem szabad elhallgatni még akkor sem, ha amúgy az ADO A20 Air egy borzasztó jó bicikli lett!
Az Air egy igazi műremek, és ebben semmi túlzás nincs. Egy rendkívül finom szerkezet, mondjuk úgy műszer. Hangtalanul suhan, könnyű hajtani, kényelmes is, szóval minden adott ahhoz, hogy az egyszeri vásárló messzemenőkig elégedett legyen (ha lecserélte a hátsó lámpát).
A nyomatékszenzor egy szuper dolog. A pedálszenzor ahogy megmozdítod a pedált bekapcsolja a motort, és maximum erővel tol előre. A nyomatékszenzor mindig annyi energiát visz csak a meghajtásba, amire szükséged van.
Nagyon érdekes élmény, hogy elkezded tekerni a pedált, és egy pedálszenzoroshoz képest azt érzed, hogy basszus, ezt nehéz tekerni már most is, hogy ilyen lassan gurulok, mi lesz, ha mondjuk gyorsabban akarok haladni?
Tudjátok mi lesz? Semmi! Ugyanis, ahogy egyre több erőt raksz a tekerésbe úgy ad egyre több erőt a motor is a munkába, és a végeredmény az, hogy nagyon kicsi túlzással pontosan olyan nehéz lesz 5 kilométer per órás sebességgel haladni, mint 20 kilométer per órással. Persze azzal a különbséggel, hogy ha gyorsan mész gyorsabban merül majd az akkumulátor is.
Nekem nagyon bejött a szíjhajtás is, pedig ebből jószerivel semmit nem veszel észre használat közben. Na, és pont ez benne a jó, hogy semmit nem veszel észre belőle. Nem csörög mint a lánc, nem váltasz félre, hangtalanul működik vagy éppen csak susog.
Sajnos ennek a bringának a tesztjére kevesebb idő jutott most, így egy délelőttöm volt csak, hogy elkészítsem a felvételeket, fotókat és kipróbáljam különböző körülmények között. Ez összesen 10 kilométert, vagyis a bringa szerint 9,9 kilométert jelentett, ami nem sok. Arra viszont elég, hogy megnézzem, hogy mennyi energia fogyott az akkumulátorból. Nos, kapaszkodjatok meg, mindössze 11 százalék.
Ez azt jelenti, hogy abban a vegyes (városi poroszkálós/külterületi bringautas csapatós) üzemmódban a kicsike, 10 Ah alatti akkuból ki lehet hozni a 90 kilométert akár. Oké, százat nem, azon meglepődtem volna, de a 90 is igazán szép teljesítmény. Persze ha hegyre kell menni, ha folyamatosan 20-25-tel mész, akkor ez a táv lazán feleződhet is, ezzel számoljatok inkább!
Összegzés
Az ADO A20 Air külsőre nem egy látványos valami, ahhoz, hogy elkezdjük csodálni közelebb kell hajolnunk hozzá. Így fogjuk észre venni a remek fékeket, a vastag üléscsövet, ami jelzik, hogy Samsung cellás akkucsomag van elrejtve benne, és nem utolsó sorban így veszed észre azt is, hogy fogasszíj hajtás van rajta, ami finoman szólva sem hétköznapi látvány egy kerékpáron.
Az ADO Air egy őrülten jó kerékpár lett, ezért is fájnak az olyan apróságok, mint a hátsólámpa vagy a jelenleg nem teljesértékű szoftver, mert ezek egy picit megkeserítik a vevő szája ízét. Ha ezek nem lennének, akkor az ADO Air egy 100-ból 100 pontos termék lenne.
Csak a kerékpárt nézve, a működést, a hatótávot, a felszereltséget és a használat finomságát, kényelmét, akkor zokszó nélkül adok 95 pontot a 100-ból, azt az 5 pontot is csak a 16- vs. 20 kilós tömeg miatt vonom le.
Mi legyen a konklúzió?
Válaszolva a cikk elején feltett kérdésre, az ADO A20 egy techdemó, de egyben egy megvalósult álom is. Tényleg remek gép, amit viszont kimondottan városi közlekedésre (vagy jó minőségű kerékpárútra) ajánlok. Ezekre tökéletes, sőt, a tökéletesnél is tökéletesebb.
Az ADO A20 Air egy finom műszer, amit élvezet hajtani!
Végére maradt az ár. Senki ne lepődjön meg rajta, hogy miért ilyen magas, szerintem a cikkből kiderült. Ez a kerékpár nagyjából az idén elérhető csúcsot jelenti a városi, 20 colos kerékpárok között. Ami szerencse, hogy az ADO eddig is, és most is figyelt arra, hogy esetükben magának a gyártó nevének nincs hozadéka az árképzésnél. Szóval itt nincs DG felirat, ami magában kétszeres szorzót jelent.
Az ADO az össze kerékpárjánál maradt a reális áraknál, ezért is érdemes velük foglalkozni. Innen nézve pedig az 541 ezer forintos ár teljesen korrekt. Persze ezt még korrektebbé lehet tenni, szóltam is, hogy tegyünk valamit ezügyben, mert a jelenleg publikus kuponnal elérhető 467 ezres árnál is jobbat szerettem volna ehhez a cikkhez.
Kaptam is, így a BGHULY206 kuponkóddal 445 000 forintig faraghatjuk az árat, ez pedig ritka szép, hiszen közel 100 ezer forintos kedvezményt jelent. Gondolom nem sok marzs marad így az áruháznak, ezért is lehet, hogy csak 20 darabra szól ez a kedvezmény.
A lényeg tehát a következő:
Ha szeretnél magadnak egy csúcskategóriás bringát még megfizethető áron, ha leginkább városban és jó minőségű úton közlekedsz, ha fontos, hogy ez a bringa könnyedén beférjen egy autó csomagtartójába, ha esetleg fontos, hogy csak 20 kiló a tömege, akkor ez a Te biciklid lesz és szeretni fogod!
Az alábbi linken tudod cseh raktárból megrendelni, és ne felejtsd el használni a ~100 ezer forintos BGHULY206 kuponkódot hozzá!